Brandstationen.

Hejhej, Igår var ju klassen på studiebesök på Brandstationen. Jag tycker faktist att det var ganska kul. Vi fick gå runt i 4 olika stationer.

1: Det var en docka, två saker med slangar i, och två saker med syre i som man sätter på ryggen. Och så skulle man bära över allt till andra sidan och tillbaka. Och bara den där saken med slangar i vägde 30 kg :P
2: Sen gick vi till en kille som berättade om en mc-olycka som hände för några år sen i Rimbo. Och det var hemskt.. Killen som var med i olyckan blev brännskada, bröt benet på 6 olika ställen. Ni vet styret på en Motorcykel, han som berättade om det här gav oss en järnstång. Och så skulle vi försöka bryta av den. Men det var omöjligt. Men killen i olyckan hade brytit av den när han krocka med bilen, mc:n stannade ju kvar och han flög fram, och styret sitter ju framför benen så det hade brutits av hans ben. Hans arms nerver och muskler och sånt drogs ur ryggen, så armen bara hänger där och han har ingen känsel i den. Så han har bara en användade hand. Sen blev han hjärndöd.. Och hans knäskål blev krossad. Och när läkarna hade "fixat" den så fick han lära sig gå på nytt.. Och det tog några veckor. Och sen när han väl hade lärt sig gått. Så såg läkarna att benet inte var helt bra, så dom fick "fixa" om allt igen. Sen fick han lära sig gå ännu en gång. Och när han hade lärt sig gått.. Så såg dom igen att det inte var helt bra, så dom gjorde om allting igen. Och han fick lära sig gå igen.. 3 gånger under bara några månader..
Och den här olyckan skedde ändå bara i 50 km/h.. Han kom körande och så var det en bil som backa ut..
Det han som berättade ville säga är att vi skulle tänka på att vara försiktiga och att det kan hända oss när som helst osv.. Sen sa han "jag vill gärna träffa er igen, men fan inte i nåt jävla dike!" ^^
3: Sen gick vi till en kille som lärde oss HLR hjärt och lung räddning. Vi var den bästa klassen tydligen ;). Han berättade också hur man skulle göra om man hittad nån liggandes på marken osv.. 
4: Sen gick vi till en kille som berättade om olyckor och hur man skulle reagera på olyckor och sånt.. Och han visade två filmer, en med en bussolycka. Och filmen jag la ut igår. Sen gick vi ut. Och så skulle vi vänta vid ett ställe. Sen kommer han springandes "hjälp hjälp, kan ingen hjälpa mig" osv.. och hade "panik" så vi började gå/springa efter honom och så låg det två dockor och brann och några sprang och släckte det sen komer han mot mig och ba hänger sig över mig och sen ramlar ihop på marken.. Och vi typ ääh hahah vad ska vi göra.. Kan ju inte säga att vi tog det helt seriöst i alla fall ^^ Men vi la honom i stabild sidoläge.. Och så. Haha, sen gick han upp och så snacka han lite, sen skulle vi släcka några brinnade dockor, sen släcka med brandsläckare på eld.. Sne slutade vi :) Men det var faktist kul att prova på. Och jag skulle nog tänka mig att kunna bli brandman när jag blir stor ;) (A)

Jag missa bussen i morse, det är därför jag sitter och skriver här nu O:) Men nu måste jag fixa i ordning mig för nästa buss går om en halvtimma.. jag säger bara en sak.. NIIINJA!
/vicann


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0